sábado, 10 de octubre de 2020

PASSOS PER IDENTIFICAR LES NECESSITATS EDUCATIVES DE L’ALUMNAT

 

PASSOS PER IDENTIFICAR LES NECESSITATS EDUCATIVES DE L’ALUMNAT

 

Ø 1.- Reunió conjunta de l'equip educatiu i del servei especialitzat d'orientació per a:

- analitzar tota la informació disponible sobre l'alumne, les barreres detectades i les mesures aplicades.

- comprovar els resultats de l'aplicació de les mesures de resposta dels nivells II i III que no han requerit d'avaluació soci-psicopedagògica, proposar noves mesures o les modificacions que es consideri a les ja aplicades.

- Es reflectirà tot en una acta, que emplenarà el tutor (Annex I de la Resolució 24/07/2019).

Ø  2.- Realitzada aquesta valoració:

Si es considera justificat no iniciar el procediment d'avaluació soci-psicopedagògica, l'equip educatiu articularà de manera explícita les actuacions necessàries per a l'aplicació de la mesura de resposta proposada. Podrà sol·licitar que el servei especialitzat d'orientació recomani, en l'acta corresponent, una sèrie de mesures.

Si està justificat iniciar el procediment d'avaluació soci-psicopedagògica, el tutor emplenarà la sol·licitud (Annex II de la Resolució 24/07/2019).

Prèviament al lliurament de la sol·licitud al servei d'orientació, el tutor:

haurà informat la família i haurà obtingut el seu consentiment explícit

- haurà obtingut el vistiplau de la direcció del centre.

Ø 3.- En l'avaluació soci-psicopedagògica Els diferents professionals (personal sanitari -fisioterapeutes, metges-,  personal especialitzat en treball social, personal d’audició i llenguatge) aportaran la informació pertinent des del seu àmbit professional i, de manera col·laborativa, es realitzarà la identificació de les necessitats educatives de l'alumnat.

Es valoraran, almenys, els elements següents:

a) Les barreres a l’accés, la participació i l’aprenentatge.

b) La informació procedent dels àmbits personal, escolar, familiar i social de l’alumnat, incloent-hi els punts forts i febles.

c) Les mesures educatives aplicades fins al moment i l’eficàcia d’aquestes.

La valoració soci-psicopedagògica, a secundària, té caràcter prescriptiu en les situacions següents:

- Per a l’aplicació de les mesures de resposta de nivell III següents:

. Enriquiment curricular per a l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals.

. PMAR / PR4 / PAC

. Programes formatius de qualificació bàsica per a persones amb nee derivades de discapacitat.

. FPB de segona oportunitat, en el cas d’alumnat amb nee derivades de discapacitat.

- Per a l’aplicació de totes les mesures de resposta de nivell IV:

. Escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives especials.

. Accessibilitat personalitzada amb mitjans específics o singulars.

. Adaptació en les proves d’accés als ensenyaments post-obligatoris i de règim especial.

. ACIS en l’ensenyament obligatori.

. Programes personalitzats que comporten suports personals especialitzats.

. Exempcions de qualificació en Batxillerat per a l’alumnat amb nee.

. Pròrroga d’escolarització en l’ensenyament obligatori per a alumnat amb nee.

. Flexibilització en la durada de l’etapa del Batxillerat per a l’alumnat amb nee.

. Flexibilització en la durada dels CF de Formació Professional per a l’alumnat amb nee.

. Flexibilització de la durada de l’etapa per a l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals.

 

Ø 4.- L'informe sociopsicopedagògic (Annex III de la Resolució 24/07/2019):

S’ha d’emetre en el termini màxim de 30 dies naturals des de la formalització de la sol·licitud, llevat que les circumstàncies degudament justificades ho impedisquen.

 Si de l’avaluació soci-psicopedagògica es conclou que l’alumne no presenta NESE o necessitats de compensació de desigualtats que requereixen mesures indicades en el punt anterior, l’informe ha de proposar les mesures de resposta més adients i les orientacions a l’equip educatiu i a la família.

Totes les mesures que s'adopten en els nivells II i III seran objecte de revisió a final de curs per l'equip educatiu i els seus resultats seran registrats pels tutors en els documents oficials d'avaluació de l'expedient acadèmic de l'alumne.

Si de l’avaluació soci-psicopedagògica es conclou que l’alumne presenta NESE  o necessitats de compensació de desigualtats que requereixen mesures indicades en el punt anterior, l’informe ha d’incloure Pla d’Actuació Personalitzat (PAP).

Si l’alumnat amb NEE es troba en algun dels supòsits següents, s’ha de tramitar el dictamen d’escolarització:

. Alumnat que requereix suports personals especialitzats o mitjans específics o singulars que no estan disponibles en el centre docent on sol·licita matrícula o està matriculat, ni poden proveir-se mitjançant els ajustaments raonables.

. Alumnat que s’ha d’escolaritzar en una unitat específica en un centre ordinari, en un centre d’Educació Especial o una unitat específica substitutòria o en la modalitat combinada.

. Alumnat que s’ha d’escolaritzar transitòriament en una unitat educatiu-terapèutica/hospital de dia infantil i adolescent (UET/HDIA).

L’informe soci-psicopedagògic consta de dues parts:

- Conclusions del procediment d’avaluació soci-psicopedagògica, que inclou:

a) Identificació de les nese (necessitats específiques de suport educatiu) i, si escau, de les necessitats de compensació de desigualtats.

b) Descripció de les barreres a la inclusió i les necessitats educatives.

c) Determinació del grau de suport que l’alumnat requereix per a donar resposta a les seues necessitats educatives, en funció de l’autonomia que té i d’acord amb els criteris següents:

. Grau de suport 1: necessita supervisió o suport amb personal no especialitzat en alguna àrea o entorn en algun moment de la jornada escolar setmanal.

. Grau de suport 2: necessita suport amb personal especialitzat en algunes àrees o entorns durant una part de la jornada escolar setmanal.

. Grau de suport 3: necessita suport amb personal especialitzat en la majoria d’àrees o entorns durant més de la meitat de la jornada escolar setmanal.

d) Justificació de les conclusions.

- Proposta de les mesures, suports i orientacions per a l’organització de la resposta educativa, que inclou, almenys:

a) Proposta de la modalitat d’escolarització, si escau.

b) Mesures de resposta educativa recomanades en cada un dels nivells, d’acord amb l’article 14 del Decret 104/2018, i orientacions per al desenvolupament d’aquestes.

c) Suports personals no especialitzats per al desenvolupament de les mesures proposades, especificant-ne el tipus, les tasques que han de realitzar, el temps d’atenció setmanal, la durada prevista i els criteris per a la retirada.

d) Suports personals especialitzats per al desenvolupament de les mesures proposades, especificant-ne el tipus, la intensitat (referida al temps d’atenció setmanal: baixa, mitjana o alta), les tasques que han de fer, la durada prevista i els criteris per a la retirada.

e) Actuacions en el context familiar i social, i en altres contextos, si escau.

f) Proposta d’intervenció d’altres professionals externs al centre

Ø    5.-Una vegada emès l’informe soci-psicopedagògic, l’especialista en Orientació ha d’informar el tutor i l’equip educatiu de les conclusions i la proposta de les mesures educatives, dels suports i, si és procedent, del PAP. Així mateix, ha de realitzar el tràmit d’audiència preceptiu amb la família, del qual ha de deixar constància per escrit.

Les famílies tenen dret a rebre una còpia de l’informe soci-psicopedagògic, de la qual cosa s’ha de deixar constància per escrit amb el vistiplau de la direcció.

L’avaluació i l’informe soci-psicopedagògic s’han d’actualitzar sempre que s’hagen de modificar les mesures proposades, incorporar-ne d’altres que requereixen preceptivament una avaluació soci-psicopedagògica i en els canvis d’etapa.

L’especialista en Orientació ha de mantenir informada la comissió de coordinació pedagògica de les avaluacions soci-psicopedagògiques realitzades i de les mesures proposades en cada cas.

Ø     6.- Com hem indicat abans, en alguns casos els tutors/tutores, com responsables de la coordinació de l’equip educatiuredactaran el PAP, Pla d’Actuació Personalitzat (Annex IV de la Resolució 24/07/2019), amb la col·laboració del personal especialitzat de suport implicat i l’assessorament del servei especialitzat d’orientació.

 El PAP Recull les conclusions de l’avaluació soci-psicopedagògica i les orientacions de l’informe soci-psicopedagògic per organitzar, desenvolupar i avaluar la proposta de les mesures de resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat avaluat i la intervenció dels diferents suports, especialitzats o no, que hi intervenen.

- Té caràcter prescriptiu per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, sempre que s’hi aplique alguna de les mesures següents:

a) Accessibilitat personalitzada amb mitjans específics o singulars.

b) Adaptació curricular individual significativa (ACIS) a l’ensenyament obligatori.

c) Enriquiment curricular per a l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals.

d) Programes personalitzats que impliquen suports personals especialitzats.

e) Programes específics adreçats a l’alumnat que presenta alteracions greus de conducta, programes d’acompanyament davant supòsits de violència i desprotecció, i plans terapèutics per a l’alumnat amb problemes greus de salut mental.

f) Itinerari formatiu personalitzat per a l’alumnat amb nee que cursa ensenyaments de FP.

Ha de formar part de l’expedient acadèmic de l’alumnat.

- Té caràcter anual i es redacta a l’inici de cada curs escolar o immediatament després de l’emissió de l’informe soci-psicopedagògic, en el cas que l’avaluació soci-psicopedagògica es realitze durant el curs escolar i l’alumne no tinga un PAP previ.

Trimestralment, coincidint amb les sessions d’avaluació, però en sessions específiques complementàries que la direcció d'estudis establirà, l’equip educatiu, coordinat pel tutor i assessorat pel servei especialitzat d’orientació, amb la informació obtinguda de les famílies, l’alumnat i altres agents, ha d’avaluar els resultats i l’eficàcia de les mesures de resposta educativa dutes a terme, l’organització dels suports personals especialitzats i el progrés de l’alumnat i, d’acord amb això, introduir les modificacions que siguen necessàries.

Les decisions sobre la modificació i, si escau, la incorporació de noves mesures de resposta, les ha d’acordar de manera col·legiada l’equip educatiu en les sessions d’avaluació, a proposta de qualsevol dels seus membres, de la família... Per a l’eliminació de les mesures s’han de considerar els criteris de retirada especificats en el PAP per a cada una d’aquestes.

El tutor ha de fer constar en el document del PAP les conclusions i les decisions adoptades en el procés d’avaluació contínua i facilitar aquesta informació a les famílies. Aquestes tenen dret a rebre una còpia del PAP i de les modificacions, de la qual cosa s’ha de deixar constància per escrit amb el vistiplau de la direcció.

- En la sessió d’avaluació de final de curs, a més, han d’acordar la continuïtat del PAP i fer-ne la proposta per al curs següent.





No hay comentarios:

Publicar un comentario

RECULL NORMATIVA